In de huidige kennismaatschappij is het belangrijk dat jongeren goed worden opgeleid en gekwalificeerd uitstromen naar de arbeidsmarkt. Maar een groot aantal studenten haakt al in het eerste jaar hoger onderwijs af en komt daarna vaak zonder diploma op de arbeidsmarkt terecht.
CBS: Jaarboek onderwijs in Cijfers 2012
Mensen zijn verschillend, maar onderwijsinstellingen en studies zijn al net zo verschillend. De student bestaat niet, maar impliciet doen we wel of dat zo is door bij een studie studenten allemaal hetzelfde te benaderen en ze hetzelfde programma te bieden. Over hoe een simpel verschil in mindset soms een voordeel oplevert en soms een nadeel wordt.
Eén van de onderscheidende kenmerken van bijvoorbeeld een technische universiteit is dat studenten wordt geleerd creatief met kennis om te gaan. Daarbij gaat het niet om het toepassen van standaard-kennis in herkenbare situaties, maar vooral om het creatief benutten van technische inzichten voor probleemoplossing, waardoor innovatie ontstaat.
Deze manier van omgaan met technische kennis vergt evenwel een mindset die niet iedere student van nature gegeven is. Kenmerkend voor deze mindset is een mix van leergierigheid en eigenwijsheid die maakt dat bestaande kennis goed wordt opgezogen maar tegelijkertijd onderdeel wordt van het creatieve repertoire van de student. Hierna duiden we deze mindset aan als “creatief-doelmatig”.
De praktijk leert evenwel dat niet iedere aankomende student een creatief-doelmatige mindset heeft, en dat het ontbreken ervan een belangrijke reden is voor uitval. Hetzij doordat de mindset meer ruimte biedt aan afleidingen, hetzij doordat de mindset stringenter met kennis omgaat en daarmee een creatievere houding ten opzichte van de materie in de weg staat. Deze mindset verschillen lijken overigens ook een substantiële rol te spelen bij het in een later stadium afhaken van buitenlandse en eerste generatie studenten. Omdat het aantal technische studenten overall toeneemt, komt een incongruentie van de mindset steeds vaker voor. Dit geeft een technische universiteit een drietal extra uitdagingen:
- het tijdig detecteren van studenten die het aan een creatief-doelmatige mindset ontbreekt;
- het vorm geven aan het onderwijs op een zodanige manier dat ook instromende studenten met een minder creatief-doelmatige mindset de eindstreep kunnen halen door creatief doelmatige competenties te ontwikkelen;
- het begeleiden van deze studenten met een minder creatief-doelmatige mindset buiten de directe onderwijssetting.
Niet iedere studie vraagt dezelfde mindset, veel medische studies vragen bijvoorbeeld om een “samenwerkende-oplossende” mindset, veel gamma-richtingen hebben het over een “invoelende-begrijpende” of “rationeel-uitleggende” mindset. Steeds geldt dat gewenste mindset voor een deel van de studenten-populatie gesneden koek is, terwijl het voor een ander deel van de populatie een structurele aanpassing vraagt.
Dutch Didactics biedt een methode om zowel mensen als lesstof, onderwijsmethodieken, scholen, vakgroepen, universiteiten en werkomgevingen te labelen op aantrekkingskracht- en motivationele factoren waardoor slagingskansen en afbreukrisico’s inzichtelijk gemaakt en beïnvloed kunnen worden door zowel de student, leerkracht, onderwijsinstelling en omgeving. Je moet zorgen dat de studie aansluit bij de student en Dutch Didactics omvat naast het kenniskader ook de toolset om de aansluiting van student en studie te kunnen maximaliseren.