DutchDidactics

Betrokkenheid en motivatie als bouwstenen

Onderwijs en wetenschap in Nederland zijn van hoog niveau, maar onze ambitie reikt verder: wij willen tot de top vijf van de wereld gaan horen.
Van goed naar excellent onderwijs 2013

Leraren in het voortgezet onderwijs ervaren dat de verschillen tussen leerlingen toenemen. De samenstelling van de schoolpopulatie wordt diverser en de huidige generatie leerlingen heeft meer dan voorheen specifieke interesses en behoeften. Daar komt nog bij dat op schoolniveau problemen sneller en beter gesignaleerd en gediagnosticeerd worden, waardoor eventuele verschillen tussen leerlingen scherper in beeld komen. Scholen krijgen daarnaast steeds vaker te maken met mondige ouders die almaar hogere eisen stellen aan het verzorgen van afstemmend onderwijs voor hun kind.

De genoemde ontwikkelingen dwingen in feite iedere school zich te bezinnen op het klassikale model van docentgestuurde kennisoverdracht en na te denken over onderwijsvormen die beter aansluiten bij de talenten van individuele leerlingen. In algemene zin mag gesteld worden dat het bieden van maatwerk een belangrijk aandachtspunt is binnen het onderwijs.

Het realiseren van onderwijs op maat wordt gezien als een onderwijsontwikkeling of -innovatie om de kwaliteit van het onderwijs in brede zin te verhogen en sluit naadloos aan bij de ambitie die door het kabinet is uitgesproken.

Maatwerk wordt in algemene zin gedefinieerd als: het afstemmen van de onderwijsleersituatie op verschillen tussen leerlingen. Afstemming kan betrekking hebben op zeer uiteenlopende zaken, zoals de wijze van instructie, het al dan niet verschaffen van herhalings-/verrijkingsstof, uitbreiding van de leertijd, tempodifferentiatie, tijdelijke groepsverkleining of individuele ondersteuning door een remedial teacher.

Stacks Image 442

Dutch Didactics biedt instrumentarium om de verschillen en mismatches tussen leerlingen, docenten, lesmaterialen, methodieken en scholen te herkennen, zodat veel bewuster en meer gestructureerd door scholen, docenten en ook door leerlingen zelf oplossingen en verbeteringen kunnen worden aangedragen. Dutch Didactics labelt mensen, content en situaties op basis van aantrekkingskracht- en motivationele factoren zodat zaken als elkaar niet begrijpen, weerstanden en botsingen kunnen worden ingeschat, opgelost en zelfs voorkomen. Met als automatisch gevolg een meer maatwerkgevoel voor alle betrokkenen en dus meer onderling begrip, meer gemotiveerdere scholieren en leraren, lagere uitval en betere (school)resultaten.