DutchDidactics

Ook onze motivatie kent meerdere smaken

Motivatie is key - alleen worden we niet allemaal door hetzelfde gemotiveerd. En de praktijk maakt het nog ingewikkelder; iemand demotiveren is veel makkelijker dan iemand motiveren.
Dutch Didactics 2015

Je keuze bepaalt je toekomst en je moet doen waar je goed in bent. Je toekomst wordt dus bepaald door waar je goed in bent en door heel veel oefenen. Oefening baart immers kunst. Mensen gaan pas heel veel oefenen wanneer ze gemotiveerd zijn en gemotiveerd blijven. Dutch Didactics biedt onderwijsinstellingen, onderwijzend personeel en studenten tooling om naast al aanwezige informatie op inhoudsniveau ook de mate van motivatie in de gaten te houden en zo nodig bij te sturen. Dit gebeurt aan de hand de motivatie match monitor [3M].

“Connectivity” als onderdeel in de architectuur van de docent

3M biedt de knoppen om effectief te interveniëren in de relatie tussen student, docent en universiteit (of leerling, leerkracht en school). 3M benoemt de factoren die verantwoordelijk zijn voor het misverstaan tussen docent en student (de student relatie). Deze factoren hebben betrekking op de mindset, de beleving van de context waarin beide verkeren en het gedrag als reactie daarop. Vanuit de mindset, het beleven van de context en het getoonde gedrag kunnen conclusies worden getrokken over het misverstaan. Deze conclusies vormen de basis voor het begrijpen van de student, het benoemen en het veranderen van gedrag. Doordat de docent op deze manier veel scherper en duidelijk aansluiting heeft bij de impliciete en expliciete behoeften van de student, kan de docent completer zijn of haar brede didactische professionaliteit inzetten om de student te bereiken. Dit biedt docenten een nieuw instrument om effectief sociaal en didactisch te interveniëren op het niveau van gedrag bij de leerling. Eigenschappen derhalve die zijn gericht op het verbinden van student en docent aan het doel om respectievelijk een positieve opleidingscarrière te realiseren en nog beter en professioneler vanuit de professie te faciliteren.

“Connectivity” als middel om bij de les te blijven en te houden

3M biedt de knoppen om jezelf te begrijpen, waarom iets niet wil, waar je moeite mee hebt en wat voor jou nodig is om het toch te laten lukken. 3M benoemt de factoren die bij jou passen en de factoren die ontbreken. Hierdoor heb je als student een scherp beeld op dat het soms even door de zure appel heen bijten is, maar ook wanneer de aansluiting gewoon totaal ontbreekt. In dat laatste geval moet je aan de bel trekken en kan er wat aan worden gedaan, want het is in ieders belang om zaken aan te passen en zo definitief afhaken en daarmee vroegtijdig school- of studieuitval te voorkomen.